wOnderful sOnes !

Saturday, July 16, 2011

DOMO !!

aku nak sangat bantal dOmO 2 !!! <3
xkire !!
minggu dpn nk pegi lagii !!!!!!
huhu ~~~~~
xtidO mlm aku lpz nie,,
hehe,,,

Tuesday, June 7, 2011

=>alhamdulillah !<=

ugh ! akhernye ! dpt gak aku bukak blOgger aku,,
minggu nie byk sgt mnde trabel,,
accOunt blOgger nie xley access,,
ish !
tensiOn !
seb baek da x trabel,,
alhamdulillah,,
jez want 2 share,,







Wednesday, May 11, 2011

yO, rap yO !
hahaha,,
tgk nie !
sharing is caring Oke ! c(=

 



Friday, April 29, 2011

nOthing 2 say ~ =P

jgn marah,,,
hahaha
mmg nOthing tO say right nOw,,
acap, kau nie xmalu ea ?
huhu,,
dah r chaw dlu,,
peace !


Monday, April 25, 2011

senyum, tak perlu kata apa-apa =>

kOrang, smlm ade lah hari lawak sedunie ! (bagi aku lah,,) =D
semalam aku singgah kedai jap,, lpz balek dri bndar,,
nk ikOt ? jOm !
hahaha,, =P
renti jap kat kdai mak siti,,
pastu aku t'nmpk Org yg agk xasing bgi aku,, heheh,,
budak tu naek basikal,,, ala2 basikal palang gitu,,
cam basikal Org dulu2,, =P
hahaha,,, smpai skrg aku maseh terase lawaknye,,,
huk3,,
die pkai baju besar,,naek basikal besar,, die kurus,, tp die bOncengkan budak yg agk besar jugak lah,,
hahahahahhahahahahahahhahahahhahahahahahah !
tgk aku da t'lbey ketawe dah,,
dak 2 kejap naek kejap turun,,
cian dak yg bwk beskal 2,,
cian sgt33333 !!!!
hahahahhahahahahahahaha !!
maseh lawak !!!!
rupenye btOwl die,,
aku dah agk dah,,,
tp die kelakar sgt !!!!!
huhu,,
jgn mara,,, ~~~~






Tuesday, April 5, 2011

~alhamdulillah~ ^_____________^


Assalamualaikum semua..
Hari ni aku cuba untuk jadi minah skema..
Untuk satu entri ni saja...
Hehe..
Angin aku agak baik pada hari ni..
Adoi ! Skema nye aku !
da r xthn jd minah skema,,
haha,,,
hgt2 tahi aym je,,, =P
huhu,,,
alhamdulillah,,
aku dpt 6be 1 dlm klz,,
alhamdulillah,,
aku dpt semua A bg semua subjek,,
alhamdulillah,,
alhamdulillah,,
alhamdulillah,,
syukur sgt2,,,
thniah jgak kt DN,  SYAAMILAH, haziQ, farah, HAZIRAH n laen2,,,
jgn mrh klw aku xsbOt nme kOrunk,,
aku cme xtau kedudukn keseluruhan dlm klz kte,,
sOe taw,,
tOk SUHADAH, jgn sdey2,,
klw nk nanges, jgn smpai meleleh leleh ,,,~
haha !!! =P
hihi,,,
dinesh !
jgn risaw,,
satu hry nnty kw mzty ley beat aku pnyer,,
[eh tp aku hrp sgt x,,,=P]
haha,,
TAHNIAH WAT KORUNK !!
<3<3<3
terbaekk wOOkkk !!!!!
papye !! =*
cyunk kOrunk !!





Saturday, April 2, 2011

~alOooOooO~

as'salam sume,,,nie kamaliah lg ha dtg ngdp nkOrang,,haha,,,bOring yg t'amt sgt !!!
adOOoooOIi ~, asl la ckg nie lmbt sgt bg result BI,,??
jgn r sekse cye ckg,,,huhu,, mcm mnnty ary gji sedunie !! =P
9A ??ergh !! kOrunk tawu x btpe sushnye nk jge amnh nie !????
huhu.,, pd uk1 nie lah ckg targetkn kte akn dpt bpe pd ujian yg akn dtg,,,
klw kte cmrlg pd uk1 nie,mknenye ckg akn target kte dpt mrkh yg lbey tinggi,,
klw kte xdpt mrkh yg lbey tggi mse pkse strOznye, abez r,,!!
haha,,=P,, amnh yg nk kne jge ialah,, cntOh klw kOrunk dpt straight A's uk1 nie, kOrunk kne tingkatkn n kekalkan,,,
=='
adOooOOoI,, susah dOe nk jge mnde 2,,,
ergh !!
xp2,,,
insya ALLAH,,,
=)
d'mne ad kmahuan, d'ctu ad jln,,
hihi ~









Thursday, March 31, 2011

Monday, March 28, 2011

=='

waa~
ap slh aQ ?ap yG aQ wat ? nape sume OrG bOikOt aQ ? nape dOwanG kjm pd aQ ?
n nape aQ asyek mempersOalkn dri aQ sndri psl kjmnye dOwanG sdGkn aQ jGk kjm t'hdp dri sndri,,
nape aQ xreti b'syukur,,? nape aQ xreti b'syukur ? nape aQ xreti b'syukur ? aQ  sGGh kjam !
Gurl, ur sOoOooOoOooOoOoo mean !!
smpainye aty aQ,,, da r kamaliah,, xbek merunGut,, akQ die phm kan,, insya ALLAH, die bley tlG,,

cinta by nazim Othman

Friday, March 25, 2011

=='

erGh !!
uk 1 da abez akher nye !
seminGGu nie rase cam 1 hry jewk,,
kejap Gler !!
nth la,,
mayb perasaan aQ jew kOwt,,,,
p insya allah, aQ yakin yG aQ ley scOre,,
haha !
ckp besar plak aQ nie kan ?
haha !
tp kte idOp nie kan kene yakin,,
btOwl x ?
huhuh,,
penGalaman p'tame, cuak r Gak, tp alhamdulillah, dpt d'atasi,,,
tp aQ rase aQ kantOi kat sains r,,
almk,,,
=='
mzty terOk Gler result aQ,,,
huhu,,
ad rmai yG bG suppOrt,,
mekacehh yew sume !!!
cyunnk kOwanG !!!!
muaaahhhhh  !!!!!!!!!!!!
:*
haha !
ta mau cdey2 lG,,
huhu,,,
idOp cam biase,,,
haha !
ranjau pnuh duri juGa lautan api, gGh aQ redahi ,,,
ceyhhh !!!!!
perasan lak,,
haha 
k r kne stOp dlu,,
papye sume,,,,




Tuesday, March 22, 2011

antara sahabat, cinta dan rabb


alt
Diam,
Sunyi, sepi,
Dalam kegelapan ku lihat tiada cahaya,
Menggapai angin malam yg sejuk dingin,
Aku keseorangan,
Menangis menitis airmata beku,
Bagai tiada siapa peduli,
Ku masih berteleku di situ,
Tapi tiada siapa.. kosong.
Diam,
Sunyi, sepi,
Tetap begitu,
Buta mata, buta hati,
Tiada senyuman terukir di bibir,
Tiada ilmu terpahat di dada,
Tiada sayang menerpa di jiwa,
Bagai jasad tiada rohnya,
Begitu aku,
Biar apa di nanti,
Siapaku untuk mentafsir.
Diam,
Sunyi, sepi,
Aku masih kaku,
Dalam diam,
Sayup-sayup namaku,
Dipanggil syahdu,
Hangat mula terasa di jari jemariku,
Lantas ku toleh,
Seluruh dekat ku terasa bernyawa,
Ku rentap sentuhan itu,
Setelah terpampang suatu wajah,
Seorang yang bergelar lelaki.
Diam,
Sunyi, sepi,
Tiada lagi,
Salam dihulur, persahabatan di minta,
Kusambut mesra,
Hariku berseri,
Hidupku bermakna,
Alhamdulillah kupanjat kesyukuran,
Anugerah seorang insan,
Bernama sahabat.
Diam,
Sunyi, sepi,
Tiada lagi,
Berteman sahabat,
Tanpa kusedari cinta terpatri,
Bermunajat ku pada Ilahi,
Apakah semua ini,
Setakat khayalan atau hakiki.
Diam,
Sunyi, sepi,
Menerjah kembali,
Kala aku berteleku kepada-Mu,
Meminta petunjuk,
Kepada suatu keputusan,
Kepastian menjelma,
Untukmu sahabat,
Maaf ku pinta,
Aku belum bersedia,
Pada cinta yg sementara cuma,
Cintaku kini hanya pada ya-Rabbi,
Penciptaku yang Esa,
Yang memberi anugerah,
Mengenal erti Cinta dan Sahabat,
Terima kasih Ya-Rabb.
Antara sahabat, cinta dan Rabb,
kecintaanku kini hanya Pada-Mu.
Glosari 
Rabb - Tuhan

Sunday, March 6, 2011

kehebatan perkatan "tOlOng" dan "terima kasih"


"Can you press for me level 7... Please," Pinta seorang kiwi (orang New Zealand), semasa kami berada di dalam lif di perpustakaan universiti.
"Sure!" Saya membalas, sambil jari menekan butang di lif.
"Cheers!" Dia membalas.
Dalam satu kejadian lain,
"Excuse me, can you take that for me. Please.." Pinta seorang makcik.
"Which one? This one?" Sambil memegang tin dan menunjukkan kepada makcik yang meminta.
"Yup. Thank you so much, my love!" Oh, hati berbunga, kerana dipanggil 'love'!Sweet lah makcik ni~
Saya bukanlah seorang yang terlalu 'alert', tetapi untuk masa-masa yang tertentu, telinga saya menangkap setiap butir bicara yang dikeluarkan oleh orang sekeliling. Kemudian, saya berfikir dan menilai, lantas belajar tentang erti kehidupan.
*****
Dalam situasi lain, dengan latar masyarakat yang berbeza.
"Mimi, ambil kan buku atas meja," Saya berhenti sekejap. Otak ligat berfikir, memproses ayat yang dikeluarkan oleh rakan sebentar tadi.
Saya diam. Badan bergerak menuju ke arah meja untuk mengambil buku.
"Mimi, buka pintu rumah," Nadanya biasa sahaja. Tiada nada marah, mahupun mengarah. Saya diam. Kad rumah dikeluarkan, pintu dibuka.
Hati memberontak, mahu juga berkata tentang apa yang saya rasa pada kawan sekeliling. Masa senggang yang ada saya ambil untuk membuat perbincangan, dengan harapan sahabat boleh berfikir tentangnya.
"Ijan, perasan tak sesetengah orang ni suka 'memerintah'," Saya memulakan bicara.
"Macam mana?", Dia menyoal untuk mengetahui.
"Kita selalu perasan, kawan-kawan kita jarang nak guna perkataan 'tolong'. Terutama apabila mahukan orang lain membuat sesuatu untuknya. Semua pun nak beri arahan,"
"Kita selalu perasan jugak, kiwi-kiwi kat sini, kalau nak minta tolong daripada orang lain, mesti mereka akan gunakan perkataan, "Please". Kalau tak di awal ayat pun, di akhir ayat mereka pasti akan guna juga perkataan "Please" tu."
Ego kah diri, sebab tak mahu 'diarah'? Bukan. Cuma, merasakan bahawa perkataan yang keluar itu memainkan peranan yang penting dalam menggambarkan si pengeluar perkataan tersebut.
Bukankah tujuannya mahu meminta 'tolong'? Tidak terlalu berat atau susah rasanya untuk menggunakan perkataan 'tolong' tersebut.
Bukankah perkataan 'tolong' itu juga menunjukkan rasa rendah diri. Rendah diri kerana diri sendiri tidak mampu untuk melakukan sesuatu. Jadi, kita bertindak untuk meminta bantuan dan pertolongan daripada orang lain.
Manusia, tiada yang sempurna, malah manusia perlu untuk hidup dalam komuniti supaya setiap kelemahan yang ada di dalam diri individu mampu ditampung oleh individu yang lain.
"Eh, dah lah nak minta tolong orang. Kemudian nak mengarah pula." Detik dia di dalam hati apabila diminta untuk 'tolong' mengambilkan sesuatu. Sedangkan bukanlah dia sedang di'arah' pun, cuma struktur ayat yang keluar menyebabkan dia rasa seperti sedang diarah. Sedangkan, kalau difikir kan pun, tiadalah kawan itu mahu 'mengarah' pun.
Lagi teruk keadaannya apabila permintaan telah dipenuhi, 'terima kasih' tidak dilafazkan.
Terima kasih itu sebagai tanda penghargaan kepada yang telah membantu. Kadang-kadang yang membantu tidaklah mengharapkan sangat perkataan tersebut, tetapi, bukankah itu adab?
Orang berbudi, kita berbahasa..kan?
Tahun lepas banyak turning point kepada diri. Salah satunya adalah insiden yang berlaku semasa perjalanan ke universiti, dengan menaiki bas.
Rakan saya membayar tambang bas kepada pakcik pemandu. Dikatakannya, "University."Seperti biasa, mukanya sentiasa tersenyum, sambil tangan menghulur syiling bernilai NZD1.50. Pakcik tersebut berkata, "Sorry?" Sambil air mukanya berubah. Rakan saya mengulang perkataan yang sama, "University." Pakcik tersebut,"Again?"
Ketika itu saya sudah mulai rasa pelik. Di dalam hati, "Eh, teruk sangat ke slang kitorang sampaikan sebut 'university' pun pakcik tu tak dapat nak identify?"
Rakan saya menyebut lagi, "University." Air mukanya tetap tidak berubah, tetap tersenyum. Kemudian, pakcik itu menyebut, "Rude!" Raut mukanya seperti marah, sambil mengambil duit yang dihulurkan oleh rakan tersebut.
Sepanjang dalam perjalanan ke universiti, kami berfikir, kenapa pakcik tersebut marah? Apa yang kami buat?
Lantas, Allah SWT datangkan pengajarannya. Rakan saya berkata, "Mesti sebab kita tak guna perkataan 'please'.
Kalau tak, takkan lah pakcik tu kata 'rude!' tiba-tiba."
Astaghfirullahal'azim. Saya terdiam, memandang ke luar tingkap, sambil berfikir. Berfikir dan bersyukur diatas tunjuk ajar yang telah diberikan oleh Allah SWT.
Hati terdetik, "Mereka ni ada nilai-nilai baik yang diamalkan dalam kehidupan seharian, bukanlah mereka Islam pun. Tetapi, mereka tahu dan amalkan nilai dan adab."
Allahu akbar~ Terima kasih kepada pakcik pemandu bas yang telah 'mengajar' kami nilai dan adab. Hati terasa lembut, tiada langsung rasa mahu marah kerana perkataan "Rude!" yang dikeluarkan.
Marah tiada, tapi terkejut. Langsung, bersyukur kepada Allah SWT yang mahu kami tahu dan belajar tentang erti hidup. Erti hidup yang sebenarnya perlu kepada adab dan nilai hormat kepada orang sekeliling yang telah memberi khidmat dan bantuan.
Jangan ditinggalkan perkataan 'Tolong' dan 'Terima Kasih' dalam hidup sehari-hari! Hakikatnya, kita lemah. Paling tidak pun, kepada Allah SWT perlu untuk kita meminta!
Manners are not born with us, they are acquired.

petua mnjadi pljr cemerlang


alt
Anda inginkan petua-petua untuk menjadi pelajar cemerlang walau di mana sahaja anda berada?
Apa kata kita renungkan kembali beberapa petua atau tips kejayaan yang telah Allah SWT titipkan di permulaan surah Al-Mu'minun, surah yang ke-23 di dalam lembaran Al-Quran.
01.Keyakinan, kepercayaan and keimanan kepada Allah SWT 
"Sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman." [23:1]
Iman dan kejayaan disebut oleh Allah SWT dalam ayat yang sama. Maka imanlah faktor utama kejayaan. Dan keyakinan yang tinggi inilah yang akan melahirkan sikap positif yang bakal disebutkan dibawah.
02.Fokus, bersungguh-sungguh, sepenuh hati
"iaitu orang-orang yang khusyuk dalam solatnya." [23:2]
Lakukan satu-satu perkara dalam satu-satu masa. Jangan mencapah dan melayang fikiran ke sana ke mari. Lakukan dengan sepenuh hati, bukan sambil lewa.
03.Prioriti. Mengutamakan apa yang utama.
"dan orang-orang yang menjauhkan diri dari lagha (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna)." [23:3]
Kebiasaannya dalam menghadapi musim peperiksaan yang penuh tekanan, kita cenderung untuk berehat dan menenangkan minda dengan hiburan, menonton drama, bersembang di Facebook dan seumpanya sehinggakan selalu sahaja melebihi daripada masa rehat yang telah kita peruntukkan. 
Sebaik-baiknya kita mengoptimumkan penggunaan masa untuk belajar, dan mengisi masa rehat kita dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti membasuh, melipat atau menggosok baju, bersenam untuk melancarkan perjalanan darah di dalam badan dan bermacam-macam lagi yang anda sendiri lebih sedia maklum.
Namun, sebaik-baiknya kita gunakan masa rehat itu untuk mengambil wudu', melakukan solat sunat dan membaca Al-Quran. InsyaAllah apabila kita lebih rapat dengan Allah SWT, jiwa kita akan lebih tenang dan ia akan banyak membantu dalam usaha kita mengulangkaji pelajaran.
Kita dikehendaki menghindarkan diri dari perbuatan mengumpat pensyarah/guru kerana perkara-perkara sebegini tidak mendatangkan faedah kepada masa depan anda, tidak menambahkan markah untuk kertas peperiksaan yang bakal/telah diduduki, malah boleh mendatangkan dosa dan kemurkaan Allah SWT.
04.Prihatin sesama kita
"dan orang-orang yang menunaikan zakat." [23:4]
Walaupun sedang berada di saat-saat genting, janganlah kita bersikap terlalu mementingkan diri, dan mengabaikan kawan-kawan yang lebih susah di sekeliling kita. Kongsilah apa yang termampu, samada ilmu, kertas-kertas soalan tahun lepas dan lain-lain. Sharing is caring.
05.Jaga hubungan antara lelaki dan perempuan
"dan orang-orang yang menjaga kehormatannya. kecuali terhadap isteri-isteri mereka, atau hamba yang mereka miliki, maka mereka (isteri dan hamba) dalam hal ini tiada tercela. Sesiapa yang mencari dibalik itu, mereka itulah orang-orang yang melampaui batas." [23:5,6,7]
Janganlah kita menggunakan alasan belajar untuk melanggari batas-batas pergaulan antara lelaki dan perempuan ajnabi, misalnya dengan studi berdua-duan, kemudian pulang ke rumah berpimpin tangan, atau asal tertekan je mesti nak bergayut atau berchatting dengan kawan lelaki/perempuan anda.
Padahal Allah SWT kan sentiasa ada, sentiasa melindungi dan sentiasa menolong jika kita mencari dan meminta pada-Nya.
06.Jujur, amanah
" dan orang-orang yang memelihara amanah-amanah dan janjinya."[23:8]
Bukankah kita telah berjanji dengan pihak penaja dan ibu bapa kita untuk belajar bersungguh-sungguh? Lebih penting lagi, bukankah kita telah berjanji dengan Allah SWT untuk memanfaatkan peluang kehidupan sebagai seorang pelajar yang telah dipinjamkan-Nya kepada kita sebagai medan untuk kita mengutip ilmu, pengalaman dan pahala buat bekalan di akhirat sana?
Elakkan menipu ketika peperiksaan. Andai penjaga peperiksaan meminta kita berhenti menulis kerana masa sudah tamat, jangan pula kita terus menulis. Sebaliknya sebutlah "Bismillahi tawakkaltu 'ala Allahi wala haula wala quwwata illa billahil 'azim."
07.Tepati waktu
"dan orang-orang yang memelihara solatnya." [23:9]
Konsep yang boleh diambil dalam konteks kehidupan seorang pelajar Muslim ialah supaya sentiasa belajar dengan berdisiplin, menepati masa, tidak berlengah-lengah, menjaga kualiti dan produktiviti harian kita. Jika sebelum ini kita diingatkan supaya berhenti menulis apabila tamat masa peperiksaan, kita juga perlu memulakan perjuanganan kita dalam pelajaran dan peperiksaan seawal yang mungkin. Memelihara solat lima kali sehari setiap hari juga mengajar kita untuk tidak berputus asa atau berpatang arang di pertengahan jalan.
Namun janganlah kita hanya mengaplikasikan konsep-konsep ini untuk akademik semata-mata. Penekanan utama dalam ayat tersebut supaya kita menjaga hubungan kita dengan Allah SWT kerana kita akan kembali mengadap-Nya dengan amal-amal kita, bukan dengan berapa gulung ijazah yang berjaya kita perolehi. Belajar dan ijazah hanyalah alat untuk kita mencapai keredhaan Allah SWT dan merebut peluang mewarisi syurga-Nya.
" Mereka itulah orang-orang yang akan mewarisi. Iaitu yang akan mewarisi Syurga Firdaus. Mereka kekal didalamnya." [23:10,11]
" ....Maka di antara manusia ada yang berdoa: 'Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia.' Dan tiadalah baginya bahagian di akhirat."[2:200]
"Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka." [2:201]
"Mereka itulah orang-orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan dan Allah sangat cepat perhitungannya." [2:202]